Za realizaciju Nacionalnog plana razvoja Crne Gore do 2016. godine, čiji je Nacrt pripremilo Ministarstvo finansija, predviđen je ukupan budžet od 1,47 milijardi eura. Udio državnog u ukupnom četvorogodišnjem budžetu Nacionalnog plana razvoja će, kako se navodi u Nacrtu, iznositi 820 miliona eura ili skoro 55,6 odsto. Preostalih 44,4 odsto budžeta biće obezbijeđeno iz kredita, donacija i EU fondova. Investicije u održivi rast iznosiće 1,15 milijardi eura, a u pametni i inkluzivni rast 168,55 miliona, odnosno 153,8 miliona eura. Ukupna suma za investicije u održivi rast od 1,15 milijardi eura s jedne strane može da izgleda pretjerano visoka, posebno ako se uzme u obzir ukupno predviđena suma za sve investicije u Nacionalni plan razvoja od 1,47 milijardi. Prosječni godišnji udio javnih investicija u skladu je sa prosjekom EU, ali politika ulaganja mora uzeti u obzir ciljeve fiskalnog razvoja, posebno onaj o ograničenju javnog duga na 51 odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP).
Za realizaciju Nacionalnog plana razvoja Crne Gore do 2016. godine, čiji je Nacrt pripremilo Ministarstvo finansija, predviđen je ukupan budžet od 1,47 milijardi eura.
Udio državnog u ukupnom četvorogodišnjem budžetu Nacionalnog plana razvoja će, kako se navodi u Nacrtu, iznositi 820 miliona eura ili skoro 55,6 odsto. Preostalih 44,4 odsto budžeta biće obezbijeđeno iz kredita, donacija i EU fondova.
Investicije u održivi rast iznosiće 1,15 milijardi eura, a u pametni i inkluzivni rast 168,55 miliona, odnosno 153,8 miliona eura.
"Ukupna suma za investicije u održivi rast od 1,15 milijardi eura s jedne strane može da izgleda pretjerano visoka, posebno ako se uzme u obzir ukupno predviđena suma za sve investicije u Nacionalni plan razvoja od 1,47 milijardi", navedeno je u Nacrtu, koji će do četvrtka biti na javnoj raspravi.
Prosječni godišnji udio javnih investicija u skladu je sa prosjekom EU, ali politika ulaganja mora uzeti u obzir ciljeve fiskalnog razvoja, posebno onaj o ograničenju javnog duga na 51 odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP).
"Uzimajući u obzir makroekonomske uslove i finansijska ograničenja, biće potrebno ponovo razmotriti odgovarajući nivo javnih izdataka tokom procesa implementacije Nacionalnog plana razvoja. Politika umjerenih investicija, u skladu sa praksom EU, implicira ukupne kapitalne izdatke za nacionalne mjere razvoja u iznosu od 16 odsto do 18 odsto BDP-a", objašnjeno je u Nacrtu.
Primarni cilj donošenja Nacionalnog plana razvoja podrazumijeva poboljšanje kvaliteta života građana Crne Gore u dugom roku. U tom kontekstu, Nacionalni plan razvoja bi trebalo da doprinese povratku na realni rast BDP-a od tri do četiri odsto, snižavanju deficita javnih finansija i postizanju izbalansiranog budžeta do 2016. godine, kao i smanjenje učešća neformalne ekonomije za 50 odsto.
"Njegov cilj je da na strateškoj viziji razvoja Crne Gore ponudi okvir za primjenu odgovarajućeg miksa politika i mjera. Nacionalni plan razvoja treba da formuliše strateške prioritete i pravce razvoja, kako bi definisao oblasti politika i pojedinačne mjere i javne investicije potrebne za ostvarivanje strateških ciljeva", objašnjeno je u Nacrtu.
Nacionalni plan razvoja je od suštinskog značaja za srednjoročno planiranje razvojnih mjera i investicija, koje će dijelom biti finansirane iz javnih sredstava, a veoma je važno i programiranje EU pomoći koju Crna Gora dobija kroz IPA fondove. Plan razvoja, kako je saopšteno, uključuje sve razvojne i investicione mjere i projekte koji će biti implementirani do 2016. godine, ali ne i one iz javnog sektora koji nijesu razvojnog karaktera.
"Donošenjem Nacionalnog plana razvoja Vlada pokazuje spremnost da preduzme dalje korake u procesu pristupanja EU. Na taj način, su predstavljeni fokusi buduće politike razvoja do 2016. godine", navedeno je u Nacrtu.
Nacionalni plan razvoja ima za cilj uspostavljanje konsolidovanog srednjoročni investicionog i razvojnog plana, koji bi pokrenuo najhitnije razvojne prioritete za podsticanje ekonomskog rasta Crne Gore. Poseban akcenat Nacionalnog plana razvoja stavljen je na usklađenost sa zahtjevima i standardima politika EU, kao i dalju integraciju IPA fondova, koji će biti dostupni Crnoj Gori.
U operativnom smislu, Nacionalni plan razvoja počiva na detaljnoj procjeni postojeće ekonomske, socijalne i ekološke situacije, formulaciji strateških i operativnih ciljeva tog programa, identifikaciji ključnih oblasti politika za postizanje strateških ciljeva i kreiranju konzistentne matrice mjera i investicija u okviru finansijskih mogućnosti usklađenih sa makroekonomskim i fiskalnim scenarijima.
"Plan polazi od vodećih principa koji podrazumijevaju koncept takozvane zelene ekonomije, tri razvojna prioriteta - turizam, energetika i poljoprivreda i ruralni razvoj, kao i relevantnih sektorskih strategija", objašnjeno je u Nacrtu.
Nacionalnim planom razvoja identifikovano je 18 oblasti politika za investicije i reformu javnog sektora, u okviru kojih je definisano 69 konkretnih i potrebnih mjera za investicije.
"Te mjere su povezane sa pravcima takozvanog pametnog, održivog i inkluzivnog rasta, predstavljenim u Strategiji EU 2020", navodi se u Nacrtu.
Pametni rast predstavlja inovacije, digitalizaciju i mobilnost mladih ljudi, a održivi poboljšanu efikasnost korišćenja resursa i industrijsku politiku. Inkluzivni rast podrazumijeva bolju zaposlenost i smanjenje siromaštva.
Pametni rast se odnosi na poslovni ambijent, mala i srednja preduzeća, kokurentnost, nauku, visoko obrazovanje, informacione tehnologije i turizam, a održivi na poljoprivredu, šumarstvo, energetiku, životnu sredinu, saobraćaj i stanovanje i građevinarstvo. Inkluzivni rast se odnosi na tržište rada, obrazovanje, sport, socijalnu zaštitu i zdravstvo.